Dziecko na wózku inwalidzkim w szkole - jak pomóc?
Pierwszy dzień szkoły – nowe miejsce, nowi ludzie, nowe wyzwania. Ta sytuacja jest stresująca dla wszystkich uczniów bez względu na to, czy przyjechali oni do placówki na wózku inwalidzkim, czy też nie. Niemniej jednak szkoła pozwala również nawiązać wspaniałe przyjaźnie, które będą trwały przez lata oraz nauczyć się wielu rzeczy, ale to od innych uczniów, pedagogów i opiekunów w dużej mierze zależy, jak przebiegnie integracja osób niepełnosprawnych w szkole. W tym artykule podpowiemy, co zrobić i jak postąpić, gdy dziecko na wózku inwalidzkim potrzebuje pomocy.
Pierwszy dzień szkoły – nowe miejsce, nowi ludzie, nowe wyzwania. Ta sytuacja jest stresująca dla wszystkich uczniów bez względu na to, czy przyjechali oni do placówki na wózku inwalidzkim, czy też nie. Niemniej jednak szkoła pozwala również nawiązać wspaniałe przyjaźnie, które będą trwały przez lata oraz nauczyć się wielu rzeczy, ale to od innych uczniów, pedagogów i opiekunów w dużej mierze zależy, jak przebiegnie integracja osób niepełnosprawnych w szkole. W tym artykule podpowiemy, co zrobić i jak postąpić, gdy dziecko na wózku inwalidzkim potrzebuje pomocy.
Jak zaoferować pomoc dzieciom na wózku inwalidzkim?
Każdy z nas czasami potrzebuje pomocy, w różnych sytuacjach i nie jest to nic zadziwiającego. Nie inaczej jest w przypadku osób niepełnosprawnych i tak jak w każdym przypadku przed udzieleniem wsparcia, warto zapytać się, czy jest ono w ogólne potrzebne. Podczas takiej rozmowy najlepiej kierować się zasadą, aby dziecko na wózku inwalidzkim traktować tak samo, jak każdą inną osobę w takiej sytuacji. Gdyż dzieci te bardzo wiele rzeczy potrafią zrobić samodzielnie i mimo dobrych oraz szczerych chęci przed przystąpieniem do pomocy warto po prostu pytać.
Przy czym należy mieć na uwadze, że nie wszystkie placówki są perfekcyjnie przystosowane dla niepełnosprawnych, więc pomoc w niektórych przypadkach może być bardzo mile widziana.
Dziecko na wózku inwalidzkim – szkolne życie
Niektóre aktywności szkolne czy też inicjatywy mogą z pozoru wykluczać osoby niepełnosprawne, ale nigdy nie powinniśmy decydować o tym za nie. Dzieci na wózku inwalidzkim powinny móc same wyrazić chęć lub sprzeciw względem danej sytuacji. Każdy powinien móc decydować za siebie i nie należy odbierać mu tej szansy. Oczywiście pedagodzy muszą mieć na uwadze dobro podopiecznego, niemniej jednak w większość przypadku, może on samodzielnie zdecydować się czy podejmie się danej aktywności.
Poza tym sporo elementów pod względem zachowania i wsparcia wynika z potrzeb konkretnego dziecka na wózku inwalidzkim. Na pewno zawsze warto rozmawiać i w razie potrzeb oferować swoją pomoc, wtedy pierwszy dzień w szkole i pozostałe minął w dobrej atmosferze.